Paskaitų cikle „Kiniško budizmo tekstai“ buvo kalbama apie kinišką budizmą, remiantis penkių svarbių budistinių tekstų rinkinių pristatymu. Paskaitas vedė Rytų filosofinių sistemų ir religijų tyrinėtojas, filosofijos mokslų dr. Tadas Snuviškis. Pirmoje paskaitoje buvo pristatomas, ko gero, garsiausias ir įtakingiausias kiniško budizmo tekstas – „Lotoso sūtra“. Pirmiausia buvo pristatomos budizmo ištakos, pagrindinės tradicijos, svarbiausi principai – kančia, kilmė, nutraukimas ir kelias.
Vėliau pranešėjas kalbėjo apie Mahayanos budizmo tradiciją, vyraujančią Kinijoje, aptarė Bodhisatvos, Budos prigimties, tuštumos bei tobulybių (paramitų) sąvokas. Buvo pristatyti pagrindiniai mokymai, tokie kaip mokymas sumaniomis priemonėmis, vienos Budos važiuoklės mokymas, visų būtybių gebos tapti Buda teorija ir kt. Antrojoje paskaitos dalyje pranešėjas aiškino sūtros skyrius, pristatė juose duodamus palyginimus, minimas asmenybes. Remiantis Lotoso sūtros skyriais buvo detaliai paaiškinti pagrindiniai budizmo tradicijos bruožai.
Antrojoje paskaitoje buvo aptariamos Tyrosios žemės sūtros. Pranešėjas pristatė svarbiausias Tyrosios žemės sūtrų doktrinas – Trijų Budos kūnų mokymą, ,,Budos lauko“ arba ,,Tyrosios žemės“ sampratą bei daugybės Budų teoriją ir Budos Amitābha svarbą. Vėliau gvildentos pagrindinės Tyrosios žemės sūtrose pateikiamos temos: Budos Amitabhos vaizdavimas, tyrosios žemės dharminis sukūrimas, Amitabhos prisiminimas kaip galimybė patekti į tyrąją žemę. Kelti klausimai: ar užtenka nuoširdaus tikėjimo, kad žmogus atgimtų tyrojoje žemėje? Koks yra praktikų vaidmuo? Pranešėjas aptarė ir tris konkrečias tyrosios žemės sūtras: ,,Didžiąją Neišmatuojamo Gyvenimo [Budos] sūtrą“, ,,Mažąją Neišmatuojamo gyvenimo [Budos] sūtrą“ bei ,,Neišmatuojamo Gyvenimo kontempliacijos sūtrą“.
Trečioje paskaitoje buvo kalbama apie vieną ilgiausių budistinių tekstų - Budos girliandos sūtrą. Pranešėjas aptarė pagrindines teksto doktrinas, Budos Vaicoranos svarbą, šakninio bei pradinio nubudimo esmę. Buvo paaiškintos Budos girliandos sąvoka: tai lyg Budos regėjimai, parodantys bodhisattvos kelio praktikos etapus bei visatos prigimtį – iš tuštumos gimstančių reiškinių bei juos patiriančios sąmonės persipynimą. Aptarti žymiausi kiniški šio teksto vertimai bei svarbiausias jų - Śikṣānandos ,,Naujasis vertimas“. Antroje paskaitos dalyje buvo detaliai aptariami svarbiausi sūtros skyriai ir pagrindinės idėjos. Paskaitoje buvo išnagrinėtos Budos girliandos sūtroje pateikiamos bodhisattvos kelio, visatos prigimties, reiškinių bei tuštumos sąvokos.
Ketvirtoje paskaitoje buvo nagrinėjamas Mahāyānos tikėjimo sužadinimo traktatas. Aptaręs pagrindines teksto versijas, jų sukūrimo aplinkybes pranešėjas nusako ir pagrindines teksto idėjas: tikėjimo (pasitikėjimo) sužadinimą, derinamas tuštumos, Budos prigimties bei sąmonės mokyklos idėjas. Išnagrinėta savo prigimtimi visuomet nubudusio vieno proto 一 心 sąvoka, ,,tokybės“ bei atsiradimo ir išnykimo aspektai, įvairių rūšių tikėjimai, penkios tobulybių praktikos. Toliau buvo aptartas turinys, pabrėžta, jog amžinai nubudusią prigimtį drumsčia įgimtas neišmanymas, lemiantis reiškinių atsiradimą, nubudusios prigimties paslėpimą. Šio traktato tikslas - pažinimo ir tikrovės struktūrų apibūdinimas bei bodhisattvos praktika vedanti į tikėjimo sužadinimą prigimtinai nubudusiu protu.
Penktojoje, paskutinėje paskaitų ciklo paskaitoje buvo aptariama Bevartė užtvara. Pradžioje buvo kalbama apie su šiuo tekstu siejamą Chan budizmo Kinijoje tradiciją, jos kilmę bei mokymus. Bevartė užtvara susideda iš 48 gōng'àn 公案, arba mokytojo ir mokinio interakcijų, kuriose iliustruojama kaip mokiniui pavyksta pralaužti klaidingo mąstymo „užtvarą“ ir nubusti. Galiausiai pranešėjas analizuoja konkrečias Bevartės užtvaros istorijas ir jose perteikiamas idėjas.
Taigi, paskaitų ciklas yra ne tik puikus įvadas į kinišką budizmą, bet ir supažindina su svarbiausiais, iki šiol aktualiais budistiniais tekstais Kinijoje. Pranešėjas aiškiai pristato teorinę budizmo sklaidos Kinijoje dalį bei paprastai, naudodamas palyginimus pateikia šios tradicijos pagrindinius mokymus ir idėjas klausytojams.
Paskaitų įrašus kviečiame klausytis Youtube kanale (Vilniaus universiteto Konfucijaus institutas).